13 novembre 2012

Olivi in Piazza San Giovanni - Olive trees in Piazza San Giovanni




Ho già parlato in passato del Battistero di Firenze, della sua apparenza enigmatica, della sua geometria ossessiva che sembra irradiarsi lungo linee invisibili sull'intera città.
La settimana scorsa ho saputo che in occasione della Biennale Internazionale dei beni culturali e Ambientali Florens 2012 una settantina di olivi secolari erano stati disposti in piazza San Giovanni, mettendo il Battistero al centro di un'installazione urbana.
Mi sono chiesta se gli olivi sarebbero riusciti a ingentilire la durezza di questo edificio sacro e tuttavia, come è stato scritto, "intellettualmente terribile".
Sono andata a verificare e, provando a ritrarre in un disegno l'insolito aspetto della piazza mi sono resa conto che continuavo a percepire il Battistero allo stesso modo di sempre, mentre gli olivi sembravano essere stati catturati dalla sua oscura potenza dominatrice, come vittime di un incantesimo.
Per vedere i miei due post precedenti sul Battistero, fate clic qui e qui.
(penna a inchiostro indelebile e matite acquarellabili su taccuino da viaggio Winsor and Newton 14,9x21 cm).

In the past I have already spoken of the Baptistry of Florence, of its enigmatic look, of its obsessive geometry that seems to radiate along invisible lines all over the city.
Last week I heard that on the occasion of the International Biennial of Culture and Environment, Florens 2012, approximately seventy centuries-old olive trees had been arranged in Piazza San Giovanni, putting the Baptistry in the centre of an urban installation.
I asked myself if the olive trees would manage to soften the hardness of this building, sacred yet, as someone wrote, "intellectually terrible".
I went to verify and, trying to portray in a sketch the unusual look of the square I realized that I was still perceiving the Baptistry as ever before, while the olive trees seemed to be captured by its obscure dominant power, like victims of a spell.
To see the two posts that I previously dedicated to the Baptistry, clic here and here.
(waterproof ink liner and watercolour pencils on travel sketchbook Winsor & Newton 5,8"x8,3" cm).

9 commenti:

  1. Che belle le tue architetture...delle cartoline!!

    RispondiElimina
  2. I think the olive trees a good contrast with the architecture, your arches and wndows are always so good!

    RispondiElimina
  3. I love your painting, it is soft even without the trees. I was in San G last summer, and loved it.

    RispondiElimina
  4. It's very lovely. Beautiful drawing Lucia!

    RispondiElimina
  5. Really beautiful with or without the trees. Personally, I love all kinds of trees and these look great with the building, contrasting the stark geometry with the gnarled branches.

    RispondiElimina
  6. You have created such a wonderful collection of drawings!

    RispondiElimina
  7. Avevo letto di olivi a Firenze, e adesso ne ho la conferma! Interessante il contrasto tra le rigide forme del Battistero e la natura sotto forma d'olivo...ciao, Arianna!

    RispondiElimina
  8. Hai immortalato in un acquerello questo interessante ed unico allestimento. Bella come sempre la TUA Firenze. Ciao Lucia!

    RispondiElimina
  9. This is a lovely painting. As you say the strength of the building still dominates, but I think the trees soften it a little, at least in your painting.

    RispondiElimina

Grazie per i vostri commenti - Thanks for your comments